Spoortunnel Delft

De bouw van de spoortunnel in Delft is onderdeel van een integrale herontwikkeling van het spoorzonegebied midden door de stad. Het totale project, vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met de Gemeente Delft, ter waarde van bijna 1 miljard Euro, omvat naast de spoortunnel ook een ondergronds station, parkeerfaciliteiten, een nieuw stadskantoor, woningen, kantoren en een stadspark met waterpartijen.

 

De vier-sporige treintunnel is 2.300 meter lang en ligt op 10 meter diepte. Boven de tunnel en direct aangrenzend worden kantoren en parkeergelegenheden voor auto’s en fietsen gerealiseerd op basis van een binnen-stedelijk inrichtingsontwerp van Joan Busquets.

 

Binnen dit tendertraject waren wij verantwoordelijk voor het integraal ontwerp van de tunnel: door HBL’s keuze voor een partner die gespecialiseerd is in diepwanden, werd tevens de bouwmethodiek bepaald. Specifieke aandacht ging uit naar de organisatie, fasering, logistiek, veiligheid, het risicomanagement, de verkeerscirculatie en de bewoonde omgeving van de tunnel. Het laten beheersen van de risico’s door de partijen die daarvoor het meest geschikt waren, heeft mede het succes van de samenwerking bepaald.

 

Het project is gegund aan de Combinatie Crommelijn, onder andere doordat er voldoende aandacht en het respect was voor de (bewoonde) omgeving van het project en aandacht voor de raakvlakken.

 

Meer info over dit project via: http://www.spoorzonedelft.nl/

 

Wilt u meer over dit project weten of een afspraak maken, neem gerust contact met ons op.
Nieuwsgierig naar meer project management of tender management ervaring? Klik hieronder:

 


Vormgeving en realisatie: Schot Marketing en Communicatie schot.nl