Prins Clausbrug

De Prins Clausbrug in Utrecht is een onderdeel van de veel grotere stedenbouwkundige ontwikkeling rond Utrecht onder de naam Leidsche Rijn. De verkeersbrug verbindt de wijk Kanaleneiland met het kantorenpark Paperdorp. De brug heeft twee autobanen, twee busbanen, een trambaan en vrij liggende fiets- en voetpaden. Het bijzondere ontwerp is van architect Ben van Berkel (UNStudio). De Prins Clausbrug is een tuibrug van 230 meter lang en 36 meter breed, met een pyloon van 92 meter. De pyloon, die door zijn vorm de brug in de volksmond ook wel de naam ‘De Raket’ geeft, houdt met stalen kabels het brugdek omhoog en leidt de druk van het (betonnen) dek naar de fundatie.

 

HBL was betrokken bij het samenstellen van de aannemerscombinatie, het managen van het gehele tender project, inclusief de onderhandelingsfase en het gunnen van de definitieve opdracht. Vervolgens managede we de uitvoering. Door het bijzondere ontwerp was het belangrijk alle technische elementen goed uit te zoeken en te testen, onder andere in een windtunnel. De bouwmethode, de volgorde en de planning waarin de brug gebouwd werd, kregen bijzondere aandacht. Risico en raakvlak management waren essentieel en er dienden goede afspraken gemaakt worden met partners en onderaannemers. Ook zorgde HBL voor het financieel management en zette een betaalschema op. De brug werd in juni 2003 officieel geopend door Prinses Máxima.

 

Onderdeel van de uitvraag was ook het meerjarige onderhoud: Hoe kun je de ontworpen grote, hoge, pyloon goed onderhouden? Wij stelden voor de inspectie, het schoonhouden en het onderhoud van de pyloon middels zogenaamd abseilen te doen. Deze methode wordt tot op de dag van vandaag toegepast.

 

Meer info over dit project via Prins Claus Brug op Architectenweb

 

Wilt u meer over dit project weten of een afspraak maken, neem gerust contact met ons op.
Nieuwsgierig naar meer project management of tender management ervaring? Klik hieronder:

 


Vormgeving en realisatie: Schot Marketing en Communicatie schot.nl